Per 28 september 2015 is de Nederlandse versie NEN-EN-ISO 9001 2015 verkrijgbaar.
update 29-9-2015
De nieuwste editie van de Engelstalige versie van ISO 9001 2015 voor kwaliteitsmanagement is gepubliceerd. Wereldwijd hebben gebruikers lang uit gekeken naar deze nieuwe norm, die een impuls zal geven aan kwaliteitsmanagement. De Nederlandse vertaling van ISO 9001 2015 is vanaf 28 september beschikbaar en dan te bestellen via NEN.nl
Klik hier voor ISO 9001 Nederlandse versie
Met wereldwijd meer dan 1,1 miljoen uitgegeven ISO 9001-certificaten helpt deze norm organisaties aan te tonen dat ze producten en diensten van consistent goede kwaliteit bieden. Het fungeert ook als een instrument om hun processen te stroomlijnen en organisaties efficiënter te maken in wat ze doen.
Zorg binnen uw organisatie voor een vloeiende overdracht. Neem de tijd en de kennis om uw kwaliteitsmanagementsysteem goed uit te werken en de nieuwe norm op een juiste manier te implementeren. Indien u hier hulp bij nodig heeft, schroom niet om te vragen.
Hoe ziet de hoofdstuk indeling er nu uit. De * achter de hoofdstukken zijn nieuwe onderwerpen dan wel sterk aangepaste delen van de NEN-EN-ISO 9001:2015 norm ten opzichte van de ‘oude’ NEN-EN-ISO 9001:2008 norm.
Hfdst Onderwerp
1 Onderwerp en toepassingsgebied
2 Normatieve verwijzingen
3 Termen en definities
4 Context van de organisatie
4.1* Inzicht verkrijgen in de organisatie en haar context
4.2* Inzicht verkrijgen in de behoeften en verwachtingen van belanghebbenden
4.3* Het toepassingsgebied van het kwaliteitsmanagementsysteem vaststellen
4.4* Kwaliteitsmanagementsysteem en haar processen
5 Leiderschap
5.1 Leiderschap en betrokkenheid
5.2 Beleid
5.3 Rollen, verantwoordelijkheden en bevoegdheden binnen de organisatie
6 Planning
6.1* Maatregelen om risico’s aan te pakken en kansen te benutten
6.2 Kwaliteitsdoelstellingen en de planning om ze te bereiken
6.3 planning van veranderingen
7 Ondersteuning
7.1 Middelen
7.2* Competentie
7.3* Bewustzijn
7.4 Communicatie
7.5 Gedocumenteerde informatie
8 Uitvoering
8.1 Operationele planning en uitvoering
8.2 Vaststelling van de eisen voor producten en diensten
8.3 Ontwerp en ontwikkeling van producten en diensten
8.4 Controle van buitenaf geleverde producten en diensten
8.5 Productie en dienstverlening
8.6 Vrijgave van producten en diensten
8.7 Controle van niet-conforme proces uitgangen, producten en diensten
9 Evaluatie van de prestaties
9.1* Monitoren, meten, analyseren en evalueren
9.2 Interne audit
9.3 Directiebeoordeling
10 Verbetering
10.1 Algemeen
10.2 Afwijkingen en corrigerende maatregelen
10.3 Continue verbetering